De fiets van de zaak kan nog steeds!

19 oktober 2015

Werkgevers hebben nog steeds volop mogelijkheden om hun werknemers een ‘fiets van de zaak’ te bieden, maar benutten deze nauwelijks. Dit blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu. Zo kan een werkgever een renteloze lening verstrekken en daarnaast een kilometervergoeding bieden, waarmee de lening al fietsende wordt afgelost. De fiets is zo al snel binnen drie jaar terugverdiend. 71 procent van de werkgevers weet echter niet van het bestaan van deze regelingen, of kent ze wel, maar biedt ze niet aan. Natuur & Milieu en Koninklijke Gazelle lanceren vandaag HetNieuweFietsplan.nl om werkgevers èn werknemers te stimuleren meer gebruik te maken van de opties.

“Het is al langer bekend dat fietsende werknemers productiever, gelukkiger, en minder vaak ziek zijn. Ook zorgen forenzen op de fiets voor minder files en parkeerdruk en voor een betere luchtkwaliteit. Een gemiste kans dus dat de opties voor een fietsvergoeding zo onbekend zijn.” aldus Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit bij Natuur & Milieu. Animo onder werknemers is er in elk geval genoeg: ruim de helft van de werknemers geeft aan vaker op de fiets te gaan, als de werkgever de voordelige regelingen zou aanbieden.

Heel Holland fietst
De werkende Nederlander is positief over de fiets als vervoersmiddel, zo blijkt uit het onderzoek: twee derde van de respondenten vindt fietsen naar het werk een ontspannende activiteit en/of een goede manier om het hoofd leeg te maken van dagelijkse zorgen. Ook voor externe werkafspraken wordt de fiets als zeer geschikt gezien: slechts twee op de tien vinden het onprofessioneel overkomen om dan op de fiets te komen. De fiets wordt ook gezien als een meer betrouwbaar vervoersmiddel dan de auto of het openbaar vervoer; bijna de helft van de ondervraagden zegt met de fiets zeker op tijd op het werk te komen, tegenover 41% met de auto en 9% met het OV.

E-bike vervangt leasebak
Met de opkomst van de elektrische fiets, komt de fiets ook voor langere woon-werkafstanden steeds meer in zwang. Een vijfde van de ondervraagden geeft aan met een e-bike wel afstanden van meer dan 15 km af te willen leggen naar het werk. Van de mensen die nooit met de fiets naar het werk gaat, zegt 50% dat hen de e-bike geschikt lijkt om mee naar het werk te gaan. Daarmee wordt de fiets een geduchte concurrent voor de (lease-)auto. De kosten van een elektrische fiets worden echter soms gezien als belemmering bij de aanschaf. Juist ook voor deze duurdere fietstypes biedt een fiscale regeling via de werkgever uitkomst.

Renteloze lening en belastingvrije kilometervergoeding
De oude, veelgebruikte, ‘Nationale Fietsplan’-regeling is in 2014 afgeschaft. Toch hebben werkgevers nog steeds allerlei opties om fietsen naar het werk financieel aantrekkelijk te maken. Niet alleen via de Werkkostenregeling (WKR), maar juist ook daarnaast. Zo mag er een belastingvrije fietskilometervergoeding worden uitbetaald. Ook mogen werkgevers een renteloze lening geven voor de aanschaf van een fiets. Door de kilometervergoeding te gebruiken voor het aflossen van de lening, lost een werknemer de nieuwe fiets vaak al in binnen drie jaar af. Op HetNieuweFietsplan.nl kan met een rekentool de persoonlijke terugverdientijd worden uitgerekend.

Over het onderzoek
De onderzoeken zijn verricht door Kien Onderzoek in opdracht van Natuur & Milieu. Het werknemersonderzoek is uitgevoerd onder 516 werkende Nederlanders die maximaal 30 km van het werk wonen. Het werknemersonderzoek onder 309 P&O’ers die betrokken zijn bij het beslissingsproces rondom HR, arbeidsvoorwaarden en personeelskosten.

Via: Natuur&Milieu