werkheader

Waarom fietsen naar het werk?

Fietsen is een goedkope manier om naar je werk te reizen. Zelfs als je een luxe speed pedelec gebruikt voor je dagelijkse woonwerkritten, ben je nog altijd vele malen goedkoper uit dan met een (lease)auto of OV. Reden genoeg om meer te focussen op fietsstimulering. Zeker als je weet dat bijna de helft van alle werknemers op fietsbare afstand van kantoor (minder dan 15 km) woont. Je medewerkers vaker op de fiets te krijgen? Zó pak je dat aan!

Fietsstimulering is de ideale manier om je medewerkers die op fietsbare afstand wonen meer te laten bewegen en ze duurzamer én meer kostenefficiënt te laten reizen. Ook prettig: hoe meer medewerkers regelmatig op de fiets komen, hoe minder kostbare parkeerruimte je nodig hebt.

Fietsen is gezonder

  • Een fietser is 3% productiever: medewerkers die nog niet aan de Beweegnorm voldoen (wekelijks 2,5 uur matig intensief bewegen) worden 3% productiever als ze dagelijks 4,3km enkele reis lopend of fietsend naar hun werk gaan in plaats van met de auto.
    > Wat levert je dat als werkgever op?
    Bij een gemiddelde arbeidsproductiviteit van €30 per uur en 1830 werkbare uren per jaar: €1.647 per medewerker. Dat betekent €0,83 productiviteitswinst per gelopen of gefietste kilometer. (Bron: Decisio-onderzoek voor WIB) 
  • Wie op de fiets -of lopend- naar het werk gaat, is niet alleen gezonder, maar ook gelukkiger dan zijn collega die de auto pakt. (Bron: Fietsen123)
  • Medewerkers die dagelijks op de fiets komen, verzuimen jaarlijks 10 tot 15% minder dan autorijders. (Bron: TNO)
    > Wat levert je dat als werkgever op?
    Bij een gemiddelde arbeidsproductiviteit van circa 30 euro per uur, betekent dit een productiviteitswinst van €312 op jaarbasis en €0,20 per gefietste woon-werkkilometer. (Bron: Decisio-onderzoek voor WIB) 
  • Elke medewerker die twee keer per week 20 minuten naar het werk fietst en daarvoor de auto laat staan, bespaart je als werkgever jaarlijks alleen al €622,- aan gezondheidsgerelateerde kosten (ze zijn productiever en minder vaak ziek, zie onze rekentool). 
  • Van regelmatig een half uur fietsen neemt de fitheid toe met 13%. (Bron: TNO) 
  • Fietsers zijn gemiddeld 5 kilo lichter dan automobilisten. (The Lancet) 
  • Autorijdende forenzen rapporteren de meeste stress vanwege onzekerheid over de duur van hun rit (31%). Wie fietst, ervaart de minste trajectstress (11%). (Securex) 

Fietsen is goedkoper

  • De jaarlijkse kosten per fietsende medewerker komen op gemiddeld €555,-, voor een OV-reiziger is dat gemiddeld bijna €3.300,- en voor een leaserijder bijna €1.8000,- (Bron: MT) 
  • De gemiddelde kosten van een parkeerplaats zijn € 1.000 per jaar (Bron: Benchmark Mobiliteit). 
  • Op een autoparkeerplaats passen 10 fietsen (Bron: Ministerie van I&W) 

Fietsen is duurzamer

  • Een medewerker die twee keer in de week 7,5 kilometer fietst in plaats van autorijdt, bespaart je 200 kilo CO2-uitstoot per jaar.
  • Eén maand fietsen bespaart net zoveel CO2 als één boom opneemt in een jaar. (Bron: Ministerie van I&W)

Reken het zelf uit

  • Bereken de effecten van meer bewegen met de rekentool van Werken in Beweging. Deze rekentool is gebaseerd op onderzoek van Decisio (2021).
  • Bereken met de fietscalculator voor bedrijven hoeveel je kunt besparen, met name op autokosten en parkeervoorzieningen.
  • Met de rekentool leasefiets bereken je snel of een leasefiets voordeliger is dan de kilometervergoeding die je krijgt.
  • Met Pendle.nl bereken je de totale kosten van je woon-werkverkeer, vergelijk je deze kosten met andere vervoermiddelen en zie je meteen wat je kunt besparen.