Goede voorbeelden // ING Leeuwarden rijdt 2 op 5

rij2op5_bedrijvenaward_kln

ING Leeuwarden was in 2013 de eerste winnaar van de rij2op5 Bedrijven Award, een nieuwe aanmoedigingsprijs voor bedrijven die hun werknemers op de fiets weten te krijgen. De prijs is onderdeel van de fietsstimuleringscampagne rij2op5. ING Leeuwarden kreeg de prijs omdat het bedrijf onder meer door het inzetten van rij2op5 het aantal fietsers in twee jaar tijd met zo’n 50% heeft laten stijgen.

John Adema, eventmanager bij ING: ’We doen nu noodgedwongen niet meer actief mee aan rij2op5. We hebben namelijk geen stallingscapaciteit voor nog meer fietsen. De helft van de parkeergarage is al omgebouwd tot fietsenstalling en de 500 plekken daar zijn altijd bezet. Er wordt zelfs geparkeerd tussen de auto’s. Misschien dat we in de toekomst de fietsenstalling kunnen uitbreiden.’

John Adema ziet naast de deelname aan rij2op5 meer oorzaken voor het toegenomen fietsgebruik: ‘ons personeel verjongt en voor de jongeren is het heel gewoon om op de fiets naar het werk te komen. Ook de crisis hielp een handje. Medewerkers laten de auto vaker staan vanwege de kosten en pakken de fiets. Er wordt op grote schaal gebruik gemaakt van ons fietsplan.’

Adema: ’we doen niet meer actief mee aan rij2op5 maar verspreiden wel het promotiemateriaal zoals posters binnen onze organisatie. En uiteraard blijven we fietsen stimuleren vanuit ons eigen gezondheidsprogramma. Als convenantpartner van Werk Slim, Reis Slim zijn we dat ook aan onze stand verplicht.’

Kosten, baten en tijd

  • ING heeft maar liefst 150 collega’s uit de auto, én op de fiets weten te krijgen. In totaal komen er nu 500 medewerkers met de fiets naar hun werk bij ING, een kwart van het aantal medewerkers.
  • In 2012 konden medewerkers gratis 3 weken lang een e-bike uitproberen. De actie was zo’n succes dat er op een gegeven moment een wachtlijst van 40 medewerkers was. Nu komen dagelijks zo’n 25 medewerkers op een e-bike.

Communicatie

  • Werkgroep opgericht met 5 medewerkers die allerlei acties bedenken om fietsen te stimuleren binnen ING.
  • Medewerkers die door weer en wind naar kantoor fietsen, kregen in de herfst een beker warme chocolademelk uitgereikt met daarop de tekst ‘ik ben een bikkel’.
  • Verspreiding promotiemateriaal rij2op5.
  • Fietsen is onderdeel van het ING gezondheidsprogramma en de communicatie daar omheen.

Tips

  • Maak medewerkers duidelijk dat ze een dief van hun eigen portemonnee zijn als ze geen gebruik maken van het fietsplan.
  • Benadruk de voordelen van fietsen: goed voor je gezondheid, het maakt je hoofd leeg.

Meer informatie

filmpje ‘De bikkels van ING’ op Youtube